2
La cistelleria s'adapta a les plantes de l'entorn
Partim de que la cistelleria és un ofici vinculat al territori,
que sorgeix de l’observació global i del coneixement de les seves
plantes teixidores.
L‘home va començar a crear peces a partir de
veure com ocells i altres animals treballaven amb les plantes de
l’entorn per teixir-se els nius.
La diversitat climàtica, geogràfica i cultural ha determinat una immensa riquesa cistellera arreu del món.
La
que veiem avui en dia és el resultat d’aquet procés, que durant
centenars de milers d’anys, s'ha fixat i aprofitat per crear peces,
estructures i infinitat d’objectes amb fibres vegetals. I no només
cistells, també teulades, tanques, parets, cabanes...
Només a
Catalunya ja en trobem un ampli ventall de fibres i cistells justament
per aqueta varietat geogràfica, climàtica i cultural.
Si bé és
cert que la planta més utilitzada a la cistelleria de casa nostra és el
vímet, també hi ha certes plantes com l’esbarzer i la vidauba que es
feien servir i que no acostumem a tenir tan presents. La canya també ha
estat un element molt estès especialment a la plana de Lleida. I després
hi ha certes fibres que són molt característiques d’una zona concreta i
que fan que tan les tècniques en la elaboració de les peces com el
resultat final siguin molt diferents i específics de cada regió. Ens
referim a la pauma al sud, l’avellaner als Pirineus occidentals, o el
jonc que es fa servir a la cistelleria de mar a la costa.
Imagineu-vos
quanta riquesa cultural només a Catalunya! Ara intenteu extrapolar-ho a
la Península o al món sencer! És impressionant
Clicka per a llegir la píndola següent:
3- Fins a mitjans del s. XVIII la cistelleria és present als usos quotidians de tota la societat